Koło historyczne na wycieczce w Krakowie

wpis w: Bez kategorii | 0

16 czerwca 2021 r.  grupa licealistów z I LO im. Bolesława Chrobrego, udała się na wycieczkę naukową do Krakowa w celu poznania życia codziennego i zabytków średniowiecznego miasta oraz innych obiektów kultury materialnej z różnych epok. Jako młodzi pasjonaci historii w ramach koła „Historia dla dociekliwych” przy  Powiatowym Ognisku Pracy Pozaszkolnej w Pszczynie pod opieką p. Stanisława Janosza i ks. Łukasza Pipera o godzinie 7:30 wyruszyliśmy do Krakowa, przybywając na miejsce około godziny 9:30.

Pierwszym etapem naszej  wycieczki było – Muzeum Krakowa w podziemiach rynku. Tam dołączył do nas Pan Wojciech Głowa – archeolog pracujący przy wykopaliskach na terenie krakowskiego rynku w 2005 roku, który tym razem był naszym przewodnikiem po Muzeum. Podziemia krakowskiego rynku zostały udostępnione dla zwiedzających w 2010 roku. Muzeum obrazuje średniowieczną historię drugiej stolicy Polski, począwszy od niewielkiego grodu, aż do dużego miasta z okresu późnego średniowiecza. Dzięki świetnie i w interesujący sposób zorganizowanym ekspozycjom, mogliśmy przenieść się mentalnie do czasów średniowiecza i poczuć się jakby w centrum  średniowiecznego miasta. Nasz przewodnik Pan Głowa doskonale zaznajomiony z muzealnymi eksponatami bardzo ciekawie opowiadał nam o początkach Krakowa, zwracając szczególną uwagę na to, jak wyglądało życie codzienne mieszkańców miasta w tamtych czasach i jakie prace wykonywali. W trakcie opowieści nie szczędzono nam także wielu anegdot dotyczących samym prac archeologicznych oraz informacji, jakich na pewno nie sposób znaleźć w podręcznikach historii. Naszą wyobraźnię dodatkowo pobudzały wystawione eksponaty, czyli pozostałości dróg, bruków, materiałów takich jak ołów czy miedź, przedmiotów codziennego użytku i tych potrzebnych do wykonywania różnorakich prac. Dzięki pasjonującej opowieści przewodnika dowiedzieliśmy się, jak ważnym miastem w Europie był Kraków. Największe wrażenie bez wątpienia wywarł na nas znajdujący się na końcu muzeum cmentarz z X wieku, na którym został wybudowany Kraków i który też został odkryty przez archeologów w trakcie wykopalisk.

Po zwiedzaniu muzeum udaliśmy się do Kościoła Mariackiego zwanego też Bazyliką Mariacką. Swoją uwagę skierowaliśmy na główny ołtarz stanowiący największą atrakcję tego miejsca. Pan Głowa rozpoczął opowieść od przedstawienia nam postaci Wita Stwosza – twórcy ołtarza – który zaskakiwał nas swoim zagadkowym i barwnym życiorysem. Następnie przed naszymi oczami ołtarz został otwarty, co było dla wielu z nas niesamowitym widokiem.

Po tym mieliśmy czas na przerwę, aby ochłonąć trochę od wszystkich ciekawych informacji. Po spotkaniu przy pomniku Adama Mickiewicza udaliśmy się pod wieżę ratuszową, o której Pan Głowa opowiedział nam zabawne historie. Makieta stojąca obok niej umożliwiła nam wyobrażenie sobie, jak mógł wyglądać ratusz, zanim zburzono jego większą część. Przespacerowaliśmy się do Collegium Maius i Collegium Medicum i wysłuchaliśmy, jak wyglądało codzienne życie krakowskich studentów.

Następnie rozpoczęliśmy zwiedzanie krakowskich kościołów. Najpierw Kościół św. Wojciecha na rynku, potem Bazylikę św. Franciszka, w którym podziwialiśmy mistrzowskie witraże i malowidła ścienne, które wyszły spod ręki Stanisława Wyspiańskiego. Najbardziej zaimponował nam największy w tamtym miejscu witraż – Bóg Ojciec. Pan Głowa przybliżył nam historię krakowskich zakonów franciszkanów i dominikanów, uzupełniając ją o anegdoty związane z rywalizacją obu klasztorów. Ostatnim punktem wycieczki był Kościół św. Apostołów Piotra i Pawła, którego niepowtarzalne wczesnobarokowe wnętrza zachwyciły nas swoimi pięknem. Po zakończeniu zwiedzania pożegnaliśmy się z Panem Głową i bezproblemowo wróciliśmy do Pszczyny około godziny 19:00.  Po takim pracowitym dniu wracaliśmy do domu spełnieni, z głową pełną średniowiecznych zagadnień, które znacznie poszerzyły i uporządkowały naszą wiedzę, z czego byliśmy bardzo zadowoleni. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem wiedzy naszego przewodnika po muzeum i zabytkach Krakowa. Fakt, że Pan Wojciech Głowa był archeologiem, który brał udział przez parę lat w pracach wykopaliskowych, a potem był jednym ze współautorów koncepcji budowy Muzeum Podziemia Rynku był dla nas niezwykłą okazją do poznania wielu informacji „ z pierwszej ręki”. Warto też w tym miejscu nadmienić, że Pan Wojciech Głowa niedawno prowadził także prace archeologiczne w krypcie kościoła pw. Wszystkich Świętych w Pszczynie. To od niego dowiedzieliśmy się o kilku bardzo ważnych odkryciach, które mogą rzucić nowe światło na historię naszego miasta.